Van les op afstand naar blendend onderwijs

Interviews

bijgewerkt op 26 september 2022

Hoe gaan scholen om met blended onderwijs? Welke geleerde lessen nemen ze mee uit de pandemie? Welke technologie zetten docenten in? Om het antwoord op deze en nog veel meer vragen te vinden, interviewen wij docenten en medewerkers van verschillende instellingen. In deze serie interviews doe je relevante inspiratie op uit de praktijk en kijk je mee over de schouder van een collega. Op deze pagina vind je een overzicht van de interviews.

GoPro-camera’s geven een extra dimensie aan leren in de praktijk

Hoe krijg je als docent op afstand meer zicht op de praktijkstages van je studenten? Laat ze naast verslagen schrijven, ook video’s maken, stelt Bas Kollöffel van de Universiteit Twente. Zijn team onderzoekt de mogelijkheden van GoPro-camera’s bij stages in het mbo: “Video’s verrijken het leerproces en de uitwisselingen met docenten, werkbegeleiders en mede-studenten.” In deel vier van onze interviewserie over blended onderwijs legt hij uit hoe dit werkt! Lees het interview hier.

ROC Midden Nederland: ‘Maak blended leren een vanzelfsprekend onderdeel van het onderwijsconcept’

Blended onderwijs als duurzaam onderdeel van een opleiding? Bij het ROC Midden Nederland doen ze dit vanuit de basis: bij het onderwijsontwerp en met een nieuwe digitale leeromgeving. Kim Geurtjens programmamanager flexibel onderwijs, en Merel Nelemans projectleider flexibilisering bij het Welzijn college, vertellen hoe ze dit aanpakken. Lees het interview.

ROC Friese Poort: ‘Laat het goede van blended onderwijs zichzelf bewijzen’

Bij Friese Poort ondersteunt FP-Design de onderwijsteams bij blended onderwijs. Dat doen ze niet door vernieuwingen op te leggen, maar juist door in te springen op wensen en ontwikkelingen die ontstaan vanuit de lockdowns. Projectleider Daphne Kronemeijer legt uit hoe ze dit aanpakken. Lees het interview.

Albeda: ‘We zijn telkens op zoek naar de optimale blend van online en offline onderwijs’

Door de pandemie gingen instellingen creatief aan de slag met technologie en spijkerden docenten hun digitale vaardigheden bij. Maar hoe pak je daar nu op door? Adviseur Veerle Visch en docent Nissrine Haddouch van Albeda delen hun inzichten en ervaringen over blended onderwijs. Lees het interview.

Terug