Uitvoeren

De hersens van studenten werken natuurlijk niet opeens anders bij leren en lesgeven op afstand. Anders gezegd: de principes van hoe leren werkt veranderen niet en ook de uitgangspunten voor didactisch sterke leeractiviteiten blijven hetzelfde als in het klaslokaal.

Zo is het nog altijd belangrijk om voorkennis te activeren en zichtbaar te maken, maar hoe je dit doet is op afstand wél anders, net als het geleerde evalueren. Op afstand een schriftelijke toets geven kan, maar heeft organisatorisch en technisch veel voeten in de aarde. Kies liever voor alternatieven om het leren van je studenten zichtbaar te maken en te beoordelen. 

Dit onderdeel behandelt de didactiek bij de uitvoering en evaluatie van onderwijs op afstand. Als basis dient het model van directe instructie, zoals beschreven in ‘Effectief leren. De docent als regisseur[1].

Bronnen

[1] Ast, M. van, Loor, O. de, Spijkerboer, L., Ebbens, S. en Ettekoven, S. (2020). Effectief leren. De docent als regisseur. Groningen: Noordhoff

Terug