Online lesruimte

Plaatsonafhankelijk lesgeven in een online lesruimte.

Voorbeeld online lesruimte: Vitero

Voordelen:

Nadelen:

Na een korte introductie beschrijven we hoe je gebruik kunt maken van online lesruimtes in Microsoft Office 365, bespreken we enkele alternatieve toepassingen en gaan we in op het gebruik in de les.

Introductie

Door de coronacrisis zijn online meetings gemeengoed geworden en in het onderwijs zijn videolessen nu de normaalste zaak van de wereld. Natuurlijk kun je niet simpelweg een fysieke les vervangen door een videoles. Elk heeft zijn eigen kenmerken, wat ze afhankelijk van de situatie wel of niet geschikt maakt om de leerdoelen te halen.

Veel scholen maken gebruik van Microsoft Office 365 of Google G Suite en beide bieden een optie voor videovergaderingen: Teams respectievelijk Meet. Het voordeel is dat ze onderdeel uitmaken van deze platforms, zodat je makkelijk een videogesprek kunt inplannen als vergaderverzoek.

Daarnaast zijn er diverse andere aanbieders, waaronder Adobe Connect en Zoom. Deze twee toepassingen zijn speciaal gemaakt voor online meetings en kennen meer functionaliteiten, zoals break-out-rooms, waarin studenten in kleine groepjes kunnen werken en overleggen.

Online lesruimtes in Microsoft Office 365

In Microsoft Teams kun je een videovergadering beleggen met studenten of collega’s. Tijdens een videoles kun je allerlei lesinhoud met studenten delen, waarbij zij op jouw scherm meekijken. Zo toon je je browser, een powerpointpresentatie of een online whiteboard. Ook is het mogelijk de les op te nemen en als video beschikbaar te stellen voor je collega’s en studenten in Stream (stream.microsoft.com).

Dit zijn de stappen die je moet doorlopen:

  1. Open teams.microsoft.com en open het kanaal waarin je de videoles wilt geven.
  2. Klik onder in het tabblad ‘Posts’ op het video-icoon om een vergadering te starten.
  3. Test je audio en camera om zeker te weten dat alles werkt.
  4. Nodig via het menu rechts studenten of collega’s uit. 
  5. Speel eventueel muziek of een video af, zodat de deelnemers op een prettige manier binnenkomen.
  6. Open het deelmenu en kies welke lesinhoud je wilt delen.
  7. Zet bij hinderlijke geluiden alle deelnemers op mute via het menu rechts.
  8. Kies via het menu met de drie horizontale bolletjes een achtergrond, zodat er geen afleidende of privacygevoelige zaken te zien zijn.
  9. Vraag studenten om tijdens de uitleg vragen via de chat te stellen en niet erdoorheen te praten.
  10. Klik in het menu met de drie horizontale bolletjes op ‘Opname starten’ om een opname van de les te maken.
  11. Houd tijdens de les in de gaten of er vragen binnenkomen via de chat en kom daar altijd op terug.
  12. Klaar? Stop met de les en stop ook de opname.
  13. De video gaat automatisch naar het beveiligde platform Stream van school (stream.microsoft.com). Log in, zoek de video op en deel de link met je studenten zodat ze die terug kunnen zien.

Wil je in Teams gebruikmaken van break-out-rooms, dan kan dat. Microsoft biedt de functie nog niet officieel aan, maar via een eenvoudige omweg valt het toch te regelen. Deze instructievideo op YouTube toont hoe.

Bij Teams is het aantal personen dat tegelijkertijd in beeld verschijnt beperkt tot 4. Binnenkort wordt dit uitgebreid naar 9 personen. Er kunnen maximaal 250 personen deelnemen aan een videovergadering, maar je ziet dus alleen de 4 (straks 9) meest recente sprekers.

Weten hoe videovergaderen in Microsoft Teams werkt? Bekijk het stappenplan van Microsoft.

Voordelen van videolessen in Microsoft Teams ten opzichte van de andere toepassingen:

Alternatieve toepassingen

Naast videolessen in Microsoft Teams bestaan er online diverse alternatieven. We lichten er drie uit.

Google Hangouts Meet

Met Google Hangouts Meet kunnen 150 tot 250 personen tegelijkertijd deelnemen aan een videoles, afhankelijk van de educatieve licentie. Er is ook een gratis variant voor iedereen met een Google-account, met een maximum van 100 deelnemers tegelijk. Het is mogelijk om je scherm te delen voor bijvoorbeeld een powerpointpresentatie en je kunt chatten, deelnemers uitnodigen en beheren. Als je een videoles in een Google-agenda plant, kun je er bestanden aan toevoegen die tijdens de les voor alle deelnemers beschikbaar zijn.

Voordelen van Google Hangouts Meet ten opzichte van Microsoft Teams:

Nadelen van Google Hangouts Meet ten opzichte van Microsoft Teams:

Weten hoe Google Hangouts Meet werkt? Bekijk hier een stappenplan (kickstarter).

Adobe Connect

Adobe Connect is het professionele web conferencing softwarepakket van Adobe, bedoeld voor webinars, live events, videovergaderingen en online trainingen. Je kunt het naar eigen wens inrichten en via de app-store uitbreiden. Een greep uit de mogelijkheden: 100 personen tegelijk in beeld, whiteboards, break-out-rooms, digitale notitieblokken en quizjes. Kortom: wil je videolessen tot vast onderdeel van je onderwijs maken, dan weet je zeker dat je met Adobe Connect de komende jaren vooruit kunt.

Voordelen van Adobe Connect ten opzichte van videolessen in Microsoft Teams:

Nadelen van Adobe Connect ten opzichte van videolessen in Microsoft Teams:

Weten hoe Adobe Connect werkt? Lees hier de uitleg van Adobe.

Zoom

Zoom is een professioneel softwarepakket voor videovergaderingen en webinars, waarmee je ook videolessen kunt verzorgen. Studenten kunnen in break-out-rooms discussiëren of aan opdrachten werken. Ook kun je meerdere schermen tegelijk delen, aantekeningen op het scherm schrijven en met z’n tweeën of met de hele groep chatten. Neem de les op om die als video in YouTube of Microsoft Stream te delen. 

Voordelen van Zoom ten opzichte van videolessen in Microsoft Teams:

Nadelen van Zoom ten opzichte van videolessen in Microsoft Teams:

Weten hoe Zoom werkt? Bekijk hier de Engelstalige uitlegvideo’s.

Gebruik in de les

Bij een videoles zie en hoor je alle studenten. In de chat of door een online whiteboard te delen, kun je de les starten met een opdracht om hun voorkennis te peilen. Uitleg geef je bijvoorbeeld in een powerpointpresentatie of door andere elementen via schermdelen aan de studenten te tonen. Ook kun je via de chat linkjes delen naar korte formatieve toetsen, zodat studenten meteen hun begrip van de lesstof kunnen checken. Nog eenvoudiger is ze om de beurt via de microfoon het antwoord op een checkvraag te laten geven. Na een instructie kunnen de studenten in break-out-rooms de lesstof verwerken. Als docent ga je de break-out-rooms langs om waar nodig feedback te geven. Om formatief te evalueren zet je bijvoorbeeld een interactief whiteboard in, waar je op basis van hun antwoorden studenten vervolgstappen of aanvullende oefenstof aanbiedt. Sluit de les af met een exit-ticket, dat je via schermdelen zichtbaar maakt.

Terug