Informatiebeveiliging en privacy
gepubliceerd op 21 april 2020
Tijdens de coronacrisis hebben onderwijsteams snel geschakeld om les op afstand mogelijk te maken. Ze maken nu volop gebruik van gratis online tools, soms via een tijdelijk aanbod in het kader van de coronacrisis. Dit helpt om het onderwijs online door te laten gaan, maar er zijn ook risico’s aan verbonden. Je wilt geen producten inzetten die problemen kunnen opleveren bij de informatiebeveiliging en/of privacyaspecten.
Een paar vuistregels:
- Ga zo veel mogelijk uit van de bestaande ict-toepassingen binnen je instelling, zie daarvoor Ict-aspecten. Bij deze programma’s zijn de IBP-zaken goed geregeld, zodat je daar geen omkijken naar hebt.
- Vind je een toepassing online, controleer dan eerst of die met persoonsgegevens werkt. Dat is bijvoorbeeld zo als je persoonlijke inlog-accounts moet aanmaken of als een app of website gegevens van docenten en/of studenten verwerkt. In dat geval moet altijd voldaan worden aan de bepalingen van de AVG.
- Een eerste IBP-check kun je zelf doen met de Appchecker. De uitkomst van die korte vragenlijst helpt je om te komen tot een besluit.
- Je kunt de app probleemloos gebruiken.
- Je kunt de app beter niet gebruiken.
- Je neemt contact op met de IBP-functionaris of de functionaris gegevensbescherming (FG) voor verdere afstemming.
- In het gros van de gevallen is optie 3 het beste. Zorg dat je weet wie binnen jouw instelling de IBP-functionaris en/of de FG is.
- Er bestaat een uitgebreid overzicht van toepassingen in het onderwijs en hun IBP-aspecten. Deze Privacy-quickscan kan je helpen je keuze te bepalen.
- Ook de Autoriteit Persoonsgegevens heeft een IBP-analyse voor videotoepassingen.
- Meer achtergrondinformatie vind je op de site vo.lesopafstand.nl.