Verdieping
gepubliceerd op 4 mei 2020
Een goede docent heeft vanzelfsprekend veel kennis van het leergebied dat hij onderwijst, maar ook over hoe leren werkt en hoe je dat het beste kunt organiseren. Die twee aspecten, vakinhoud en didactiek, weet hij te combineren tot goede les- en leeractiviteiten. Daarnaast heeft hij kennis van technologie en weet hij hoe je die moet inzetten om het leren van studenten te bevorderen.
Om als docent tot een afgewogen verhouding tussen vakinhoud, didactiek en technologie te komen, is er het TPACK-model. Daarmee kun je onderwijs met ict voorbereiden of evalueren. Het model helpt je te bepalen hoe je de vakinhoud inzichtelijk en begrijpelijk maakt met ict en welke didactiek het leren van bepaalde onderwerpen met behulp van ict versterkt[1].
Het TPACK-model beschrijft drie kennisgebieden:
- Content Knowledge = vakinhoud: de inhoudelijke kennis en vaardigheden van het vak.
- Pedagogical Knowledge = didactiek: de didactische kant, oftewel de manier waarop je je kennis en vaardigheden overdraagt.
- Technological Knowledge = kennis van technologie: het gaat hierbij om digitale technologie als beamers, laptops en digitale schoolborden, maar ook om kennis van de mogelijkheden van softwareapplicaties en andere digitale tools.

Doordat de cirkels elkaar overlappen, ontstaan er nieuwe kennisgebieden:
- TPK gaat over de relatie tussen technologie en didactiek: hoe kan een applicatie of tool bijdragen aan leren en lesgeven?
- PCK is de vakdidactiek: hoe kan ik specifieke kennis en vaardigheden overbrengen?
- TCK is de relatie tussen vakinhoud en technologie: hoe is deze gekoppeld aan een applicatie of tool?
In het midden komen de kennisgebieden samen. Als docent heb je voldoende kennis nodig van de drie verschillende gebieden om tot een gedegen keuze te komen voor technologie die bijdraagt aan het behalen van de leerdoelen.
- Meer informatie over TPACK
- Video’s over TPACK
- Format om leeractiviteiten te ontwerpen
- Lesvoorbeelden met werkvormen, zoals ‘bekend, benieuwd, bewaard’ en ‘denken, delen, uitwisselen’
- Kennisnet onderzoeksreeks: Maak kennis met TPACK
Bronnen
[1] tpack.nl