Betrouwbare informatie over onderwijs op afstand en weer op school

TPACK

Een goede docent heeft vanzelfsprekend veel kennis van het leergebied dat hij onderwijst, maar ook over hoe leren werkt en hoe je dat het beste kunt organiseren. Die twee aspecten, vakinhoud en didactiek, weet hij te combineren tot goede les- en leeractiviteiten. Daarnaast heeft hij kennis van technologie en weet hij hoe je die moet inzetten om het leren van studenten te bevorderen. 

Om als docent tot een afgewogen verhouding tussen vakinhoud, didactiek en technologie te komen, is er het TPACK-model. Daarmee kun je onderwijs met ict voorbereiden of evalueren. Het model helpt je te bepalen hoe je de vakinhoud inzichtelijk en begrijpelijk maakt met ict en welke didactiek het leren van bepaalde onderwerpen met behulp van ict versterkt[1].

Het TPACK-model beschrijft drie kennisgebieden:

Het TPACK-model

Doordat de cirkels elkaar overlappen, ontstaan er nieuwe kennisgebieden:

In het midden komen de kennisgebieden samen. Als docent heb je voldoende kennis nodig van de drie verschillende gebieden om tot een gedegen keuze te komen voor technologie die bijdraagt aan het behalen van de leerdoelen.

Verdieping

Bronnen

[1] tpack.nl

Terug