Verdieping
gepubliceerd op 21 april 2020
We hebben in het onderwijs steeds meer technologie tot onze beschikking. Dat maakt het interessant om te kijken welke les- en leeractiviteiten tijd- en plaatsgebonden zijn en welke online of voor een deel online kunnen. Dan hebben we het over blended onderwijs.
Blended onderwijs is een mengvorm van face-to-face en ict-gebaseerde onderwijsactiviteiten, leermaterialen en tools. Idealiter versterken ze elkaar. Het doel is onderwijs te ontwikkelen dat gebruikmaakt van ict om effectief, efficiënt en flexibel leren voor studenten mogelijk te maken. Met een stijging van het leerrendement en de student- en docenttevredenheid tot gevolg[1].
Dit betekent dat studenten leren:
- in verschillende contexten: op school, zelfstandig (bijvoorbeeld thuis) en op hun werkplek
- afhankelijk van plaats en tijd (face-to-face) en onafhankelijk van plaats en tijd (op afstand)
- door gebruik te maken van digitale leermiddelen en toepassingen
Je kunt dat op veel verschillende manieren en in meer of mindere mate online organiseren.
Online en blended teaching ontwerpen
Effectieve online en blended teaching vraagt om een gedegen onderwijsontwerp en een zorgvuldige planning. Het leerresultaat van studenten hangt daar in hoge mate van af. Er zijn verschillende dimensies die een rol spelen en keuzes die je per dimensie kunt maken. Alleen al daaruit blijkt dat het niet eenvoudig is online en blended teaching te ontwerpen, verzorgen en evalueren. De dimensies en opties waaruit je kunt kiezen, zie je in onderstaande tabel[2].
Modaliteit volledig online gemengd (meer dan 50% online) gemengd (25-50% online) face-to-face met internettoegang |
Online rol van de docent actief voor uitleg, instructie en begeleiding minimaal aanwezig geen |
Tempo eigen tempo klassikaal klassikaal met enige keuze in tijd en tempo |
Online rol van de student luisteren en/of lezen problemen oplossen en/of vragen beantwoorden ontdekken met behulp van bronnen en simulaties samenwerken met andere studenten |
Verhouding student-docent < 35 tot 1 36-99 tot 1 100-999 tot 1 > 1.000 tot 1 |
Online communicatie alleen asynchroon (niet gebonden aan tijd) alleen synchroon (tijdgebonden) een mix van beide |
Didactiek uitleg en instructiepraktijk en oefening zelf ontdekkend samenwerkend leren |
Bron voor de feedback geautomatiseerd docent medestudenten |
Rol van de online beoordelingen bepalen of de student klaar is voor nieuwe inhoud nagaan hoe de student het beste kan worden ondersteund student of docent informatie geven over de leervoortgang cijfers geven vaststellen of studenten het risico lopen om te falen |
Door aan de ‘knoppen’ te draaien, dus verschillende keuzes te maken, ontstaan er diverse scenario’s voor blended teaching.
- Overzicht miniboekjes die docenten helpen met het ontwerpen van een blended lesmodule
- Kennisdossier online en blended onderwijs
- Webinar blended learning
- Whitepaper blended teaching
- Het verschil tussen les op afstand onder druk en goed voorbereid, Engelstalig
Bronnen
[1] Peet, A. Blended onderwijs organiseren. Utrecht: Surf. Verkregen op 29 april 2020 via SURF.
[2] Means, B, Bakia, M en Murphy, R. (2014). Learning Online: What Research Tells Us about Whether, When and How. New York: Routledge.